NL | EN

Kerat in woord & beeld

Welkom in ons kunstherstelatelier – open op afspraak !

Heb je een schilderij, beeldhouwwerk of omlijsting die toe is aan een opknapbeurt ?
Wees van harte welkom —op afspraak. Stuur vooraf een bericht via mail met daarbij een korte omschrijving van het object (afmetingen en aard van de schade), samen met enkele duidelijke foto’s: Een totaalbeeld, liefst van meerdere zijden, zowel voor- als rugzijde. Enkele close-ups van de schade. Op basis daarvan kunnen we vaak al een eerste richtprijs geven. Een eenvoudige vuil reiniging hoeft trouwens niet duur te zijn — prijzen starten al vanaf ca. €75.
De uiteindelijke kost hangt af van: de grootte van het werk, de vervuilingsgraad, de soort vernis of overschildering en de nodige hersteltechniek. Na een grondige analyse in ons atelier kunnen we een duidelijke en eerlijke prijsraming geven. Een professionele restauratie is altijd een meerwaarde, niet alleen esthetisch, maar ook historisch en emotioneel. Voor vragen of aanvragen: cnockaert.frederik@gmail.com of 0495 51 33 87
Of schrijf ons: Hoogweg 42, 8940 Wervik  Uitnodiging.pdf2-luik en visitekaart. Er is mogelijkheid tot bezoek van het volledig domein van ca. 1 Ha., zie video contact info@kerat.be.  

Van ‘kopie’ tot meesterwerk: de ontdekking van een echte "Van der Neer".

In 1997, tijdens een citytrip in Rijsel, viel mijn oog op een schilderij in een klein antiquariaat. Het werk was beschadigd en volgens de handelaar ging het om een 19de-eeuwse kopie ‘naar Poussin’. Toch zag ik er méér in — de penseelvoering was verscholen onder veel vuil, de opbouw van het werk was niet van een copieerder. De kwaliteit zat wat verscholen onder amateuristische restauraties. Ik kocht toen het schilderij, als geboortegeschenk voor mijn dochter, die net geboren was. Haar naam? Helena, net als de titel van het werk.

Wat volgde was een intens restauratieproces. De vorige ‘herstelling’ had het werk onstierd, verminkt: de details waren overschilderd, de craquelé verdwenen, de nuances vervaagd. Stap voor stap kwam het ware schilderij weer tevoorschijn — en wat een verrassing:
Dit was geen 19de-eeuwse kopie, maar een origineel meesterwerk uit de 17de eeuw.

De scène — De schaking van Helena — bleek een zeldzame creatie van de toen 22-jarige Eglon van der Neer (1635–1703). Zijn sierlijke handtekening, verborgen in de linkerbenedenhoek, bevestigde de ontdekking: de kers op de taart.

Van der Neer was hofschilder van keurvorst Johann Wilhelm en een meester in het weergeven van licht, zijde, kant en satijn. Zijn stijl is herkenbaar: een precieze, bijna koele detaillering die tegelijk verbluft en fascineert. Elk materiaal is met zorg geschilderd — van de glans op linten tot de textuur van borduurwerk en het kapsel van de figuren.

Dit werk, dat ooit als oefening diende in het atelier van Poussin, is méér dan een kopie. Het is een zelfstandig kunstwerk, een meesterlijke interpretatie van een klassiek thema — en nu ook een bijzonder familieverhaal.

Helena Cnockaert, vandaag 26 jaar jong, is intussen trotse erfgename van een kunstwerk dat net zo bijzonder is als haar naam.

Artikel over OntdekkingHelena en Frederik Cnockaert bij het schilderijTotaalfoto v.d. ontdekking , detailfoto , veilingprijzen en foto van signatuur.

Restauratie van mysterieus portret uit Abdijmuseum Ten Duinen – verrassende ontdekkingen!

Een schilderij uit de collectie van het Abdijmuseum van Koksijde gaf tijdens de restauratie onverwacht enkele geheimen prijs…

Tijdens het herstelwerk in ons atelier ontdekten we een mysterieuze figuur achter abt Bernard Campmans — een gezicht dat verborgen zat in de donkere vernislagen. Maar dat was niet de enige verrassing.

Uit ons technisch onderzoek bleek dat het werk dateert van vóór 1750, en dat het paneel oorspronkelijk deel uitmaakte van een veelluik. Op de achterzijde vonden we bovendien een afbeelding van de Heilige Catharina, wat wijst op een herkomst uit een klooster waar zij mogelijk patrones of abdis was.

Het schilderij toont abt Campmans, geknield aan een bidbank voor de geopende reliekschrijn van de zalige Idesbald. Jarenlang hing dit waardevolle werk in een privékapel van een adellijke familie, maar de staat van het schilderij was ernstig:

  • Verflaag kwam los,

  • De vernis was vergeeld,

  • Het paneel verzaagd.

Het museumteam van Ten Duinen gaf ons de opdracht om het schilderij op een professionele manier te restaureren — met oog voor authenticiteit en historisch respect.

Op het schilderij herkennen we Campmans aan zijn rijk versierde koormantel, de typische abtsinsignes (mijter, abtsstaf met zweetdoek, abtsring) en het blazoen met zijn motto “Deo Duce” (“Met God als gids”).

De reliekschrijn van Idesbald op het schilderij verwijst naar een bijzondere gebeurtenis: enkele maanden na Campmans’ aanstelling als abt werd deze kist teruggevonden in het puin van de oude abdij en naar Ten Bogaerde overgebracht. Campmans gaf de devotie rond Idesbald toen een enorme impuls — iets wat later nog verder groeide na de verhuis van de abdij naar Brugge.

De schilder van het werk is tot op vandaag onbekend, maar de stijl wijst op een kunstenaar uit de 17de eeuw. Ook de verso-zijde, met de voorstelling van de Heilige Catharina, werd door ons gereinigd en geconsolideerd.

Een prachtige opdracht, vol historische lagen — letterlijk én figuurlijk.  

foto 1.Totaalopname met lijst na de herstelling ! 2-Zonder lijst3-Catharina met lijst4-H. Catherine zonder lijstfoto voor restauratieRX-foto Röntgenfoto Catharina,  foto na , foto tijdens restauratie. detail gerestaureerd schilderij Catherine en ingelijst.

Restauratie van een historisch portret voor Kasteel De Lovie

Het was een grote eer om te mogen bijdragen aan het behoud van ons cultureel erfgoed via een prestigieuze opdracht voor Kasteel De Lovie vzw. Atelier Kerat bv. werd geselecteerd — met Sponsoring en subsidie steun o.a. van het “agentschap Onroerend Erfgoed”. Na prijsvraag bij meerdere kunst restauratie ateliers — om een reeks historische schilderijen uit het kasteel te restaureren. 

Sommige werken vertoonden ernstige schade: haakscheuren, verfafschilferingen, schimmelvorming... Toch slaagden we erin om deze schilderijen met veel zorg en respect voor het origineel hun oorspronkelijke glans terug te geven.

Een van de blikvangers was het indrukwekkende portret van Béatrice Van Renynghe. Dit werk was in bijzonder slechte staat, maar dankzij erfgoedsubsidies kon het eindelijk aangepakt worden. De restauratie bracht opnieuw het subtiele spel van licht en schaduw tot leven, de kleuren herwonnen hun kracht en de krachtige blik van deze formidabele dame spreekt opnieuw tot de verbeelding.

De expressie, de contouren en de finesse in de penseelvoering komen na de restauratie volledig tot hun recht — een ware ode aan de schilder én aan de geportretteerde.

Een opdrachtgever als De Lovie is een zegen: het vertrouwen en de waardering voor ons ambacht maakten dit project niet alleen uitdagend, maar ook bijzonder dankbaar. Het mogen herstellen van erfgoed is voor ons telkens opnieuw een voorrecht.

 Foto 1 , foto 2foto 3 , Foto 4 en interieur foto.

Verloren meesterwerk ontdekt tijdens restauratie in Sint-Petrus kerk Wennik

Een uitzonderlijke ontdekking in het Oost-Vlaamse Denderwindeke (Wennik): een ogenschijnlijk onbeduidend schilderij dat jarenlang hoog in de Sint-Pieterskerk hing, blijkt een origineel meesterwerk uit de vroege 17de eeuw te zijn.

Tijdens een grondige restauratie door Atelier Kerat bv uit Wervik kwam onder vergeelde vernis en amateuristische overschilderingen een vergeten barokparel tevoorschijn: "De Graflegging van Christus", nu officieel erkend als een authentiek werk van Abraham Janssen van Nuyssen (1571–1632), hofschilder en tijdgenoot van Rubens.

Het schilderij werd in 1794 geroofd door Franse troepen tijdens de Revolutie en gold sindsdien als verloren. Volgens onderzoek heeft het werk nooit Parijs bereikt, maar is het rond 1795 verkocht door een muitende generaal aan dorpelingen in Denderwindeke.

Restaurateur Fréderik Cnockaert ontdekte het ware karakter van het doek tijdens het verwijderen van oude lagen verf en vernis:

Onder de beschadigingen en overschilderingen zat een meesterwerk verborgen. Wat opviel, was het craquelé in de originele verf, en bij analyse van verfstalen kwam de ware ouderdom aan het licht.”

Dankzij het minutieuze werk van de restaurateur is de oorspronkelijke stijl en verfijning van Janssen opnieuw zichtbaar. De dramatische expressie, het lichtspel en de compositie bevestigen zijn meesterhand.

Professor Dr. Van der Auwera bevestigde de echtheid en dateerde het werk rond 1617/18. De waarde is sindsdien explosief gestegen: van een verzekerde waarde van € 5.000 tot een geschatte € 650.000.

Deze ontdekking is niet enkel een verrijking voor de Sint-Pieterskerk, maar ook voor onze Vlaamse kunstgeschiedenis.

Mijn jeugddroom is uitgekomen,” aldus Cnockaert. “Niemand besefte dat er werelderfgoed in deze kerk hing.”

Naast deze ontdekking werden door restaurator Cnockaert nog andere schilderijen in de kerk gerestaureerd, waaronder:

  • "De Marteldood van Sint-Petrus"Anton Sallaert (ca. 1625)

  • "Verrijzenis" (triptiek) – toegeschr. aan Michiel Coxcie & Otto van Veen (ca. 1590)

De Sint-Pieterskerk mag zich voortaan terecht een bewaarplaats noemen van Vlaamse barok topstukken.

 Foto vrt news.foto  beschrijving pag. 1, pag.2foto voor restauratie foto tijdens retoucherenfoto meesterwerk na restauratie, artikel over Jansensaudio radio 2 opnameaudio NWSscreenshothttps://www.vrt.be/.../wervikse-restaurateur-ontdekte.../ en detail foto hoofd Maria.

Restauratie van de Kruiswegstaties in de Onze-Lieve-Vrouw-Onbevlekt-Ontvangen kerk te Ver-Assebroek.

Atelier Kerat bv. stond in voor de restauratie van de veertien kruiswegstaties in de Onze-Lieve-Vrouw-Onbevlekt-Ontvangenkerk in Ver-Assebroek — een belangrijke bedevaartkerk met rijke neogotische ornamentiek.

Eén van de schilderijen stelt de scène voor waarin Jezus zijn kruis opneemt. Deze statie is uitgevoerd op een metalen drager, met een opvallende goudkleurige achtergrond van geperst metaal met een repetitief brokaatmotief. Het werk is omlijst door een houten neogotische lijst, bekroond met een leliekruis. Onderaan prijkt een beschilderde banderol met in gotische letters de tekst: "Jesus neemt zijn kruis op". Daaronder bevindt zich het Romeinse cijfer II, dat de volgorde binnen de kruisweg aangeeft.

De kruiswegstaties dateren van omstreeks 1920 en zijn een treffend voorbeeld van de neogotische stijl die typerend is voor kerkelijke kunst uit die periode. Elke statie focust op de centrale figuren van het lijdensverhaal en is geplaatst tegen een vergulde achtergrond met een repetitief, ruitvormig patroon. De omlijsting en decoratieve elementen zijn duidelijk geïnspireerd op de middeleeuwse beeldtaal. Ook de beschilderde banderollen onderaan elke scène, met gotisch schrift in verouderde taal, dragen bij aan de historische uitstraling van het geheel.

Tijdens de Goede Week worden deze staties jaarlijks centraal gesteld in een rondgang door de kerk. Bij elke afbeelding wordt gebeden, als eerbetoon aan het lijden van Christus. Dankzij deze restauratie zijn de staties opnieuw klaar om gelovigen en bezoekers te raken — visueel én spiritueel.

 Foto met kaderFoto voor pdf. en foto na pdf.  

Restauratie van een zeldzaam 17de-eeuws beeld van Sint-Gertrudis.

Met veel toewijding mochten we in ons atelier een bijzonder erfgoedstuk restaureren: een zeldzaam houten beeld van Sint-Gertrudis van Nijvel, afkomstig uit de kerk van Wichelen-ter-Zande. Deze heilige is niet alleen de patrones van Wichelen, maar staat ook bekend om haar gastvrijheid en zorg voor pelgrims. Ze werd traditioneel aangeroepen tegen besmettelijke ziekten en muizenplagen — vandaar het opvallende detail van de muis op haar staf.

De restauratie omvatte zowel het beeld zelf als het bijhorende baldakijn. Door een vroegere calamiteit was het houtwerk zwaar beschadigd, met meerdere breuken tot gevolg. Deze werden zorgvuldig verlijmd, en de ontbrekende delen (lacunes) en breuklijnen op een respectvolle manier opgevuld en geretoucheerd. Zo konden we het beeld terugbrengen tot een evenwichtig en sereen geheel, met respect voor zijn ouderdom en karakter.

We zijn dankbaar dat we aan dit unieke project mochten meewerken, en trots dat Sint-Gertrudis opnieuw haar plaats inneemt in het kerkinterieur van Wichelen — als beschermheilige, symbool van hoop, en getuige van vakmanschap door de eeuwen heen.

Foto in Atelier Kerat,  Foto tijdens kunst transport foto 2foto 3 met detailfoto 4 plaatsingfoto 5 inspectiefoto 6 bij plaatsingopname foto 7foto 8 beeld in kunstatelier en foto 9 beeld in situ .

Kunstatelier Kerat ontvangt het label ‘Master of Craftsmanship’ en schittert in kunstboek Manufactum.

 

Wat een eer! Kunstatelier Kerat werd opgenomen in het prestigieuze kunstboek Manufactum – Label Master of Craftsmanship. Met dit label worden vakmensen bekroond die uitblinken in hun ambacht, met oog voor kwaliteit, traditie en vernieuwing.

Restaurateur Frederik Cnockaert werd geselecteerd omwille van zijn jarenlange expertise, zijn fijnzinnig gevoel voor detail én zijn persoonlijke toets. Zijn werk spreekt niet alleen door technische perfectie, maar ook door zijn liefde voor het verhaal achter elk kunstwerk — soms met een knipoog of een sprankeltje humor.

Wil je dit unieke boek onder de kerstboom leggen of cadeau doen aan een kunstliefhebber?
Je kan een gesigneerd exemplaar (NL of EN) bestellen via info@kerat.be voor 25 euro.

Laat je verleiden door het vakmanschap, de verhalen, en de magie van het oog — de realiteit achter de realiteit, gevangen in verf en passie.

Oude ambachten zijn springlevend.pdf,  download hier een fragment en Fragmentje bezoek . Download manufactum.pdf

Keizerlijk erfgoed straalt opnieuw in het stadhuis van Blankenberge

Twee indrukwekkende 18de-eeuwse portretten van keizerin Maria Theresia van Oostenrijk en haar echtgenoot Frans I Stefanus zijn na restauratie opnieuw te bewonderen in het Blankenbergse stadhuis. Deze monumentale schilderijen – ooit besteld door het Heilig Roomse Rijk toen onze streek nog onder Oostenrijks bestuur viel – nemen opnieuw hun ereplaats in als stille getuigen van een belangrijke historische periode, waarin o.a. de Blankenbergse visserij heropleefde.

Kunstatelier Kerat had de eer deze kunstwerken in hun oorspronkelijke glorie te herstellen. Niet alleen de schilderijen zelf, maar ook de rijkelijk gebeeldhouwde lijsten werden onder handen genomen en opnieuw verguld met bladgoud.

Daarnaast restaureerde Frederik Cnockaert voor dit uitzonderlijke patrimonium ook het panoramisch stadsgezicht van Blankenberge door Louis Van Engelen – een majestueus werk van maar liefst 14 meter lang, daterend uit 1897.foto.

Ook andere schilderijen in het stadhuis dragen het subtiele signatuur van Kerat. Stuk voor stuk werden ze met zorg, liefde en expertise teruggebracht naar hun historische pracht. Foto en artikel.

Herleving van een hemelse boodschapper – Restauratie van een houten engel uit de St.-Christoffelkerk te Evergem.

In de St.-Christoffelkerk te Evergem werd een bijzonder kunstwerk weer tot leven gebracht: een gepolychromeerde houten engel, daterend uit het begin van de 19de eeuw. Voor mij symboliseert deze engel licht, liefde en de verbinding met het hemelse – een betekenis die ik tijdens de restauratie graag wilde respecteren en versterken.

Het beeld was ernstig beschadigd nadat het van het altaar was gevallen. De vleugels, het hoofd en de voeten waren afgebroken, en ook de originele polychromie had zwaar geleden. Oude pleistervullingen werden zorgvuldig verwijderd en vervangen door duurzame hout- en plamuurtechnieken. De losse onderdelen werden opnieuw bevestigd met een omkeerbare lijm, zodat toekomstig behoud steeds mogelijk blijft.

De overschilderingen met moderne goudverf werden verwijderd, waardoor de originele vergulding opnieuw zichtbaar werd. Deze werd minutieus geretoucheerd met mica-goudpoeder. De engel kreeg zijn rijke uitstraling terug dankzij glacisretouches in natuurlijke hars en lichtechte pigmenten.

Na de afwerking van de puntretouches en volledige droging van de oplosmiddelen, werd het beeld beschermd met een dunne laag microkristallijne was.

Het was een eer om dit hemelse werk te mogen restaureren en opnieuw een plek te geven binnen het kerkelijk erfgoed van Evergem.

 Foto 1foto 2 , Foto 3 , foto 4 , foto 5 en foto 6.

Opdracht: Herdenkingsschilderij (obiit) voor Graaf Henri d’Udekem d’Acoz

 Kunst als eerbetoon aan een man van adel – door Frederik Cnockaert, Kunstatelier Kerat.

Met grote eer mocht ik als kunstschilder en restaurateur twee herdenkingsschilderijen, zogenaamde obiits, creëren voor de familie van Koningin Mathilde. De eerste opdracht betrof een postuum eerbetoon aan Graaf Henri d’Udekem d’Acoz, de oom van Hare Majesteit. De tweede was bestemd voor zijn broer Raoul d’Udekem d’Acoz.

Een obiit is een traditioneel rouwbord, geschilderd op maat, waarin het wapenschild van de overledene centraal staat. Oorspronkelijk verbonden aan de adel, is dit ritueel kunstwerk vandaag voor iedereen toegankelijk die op een persoonlijke en stijlvolle manier afscheid wil nemen van een dierbare. Elk exemplaar is een pièce unique, gemaakt volgens oude schildertradities.

De obiit van Graaf Henri werd gebruikt tijdens de uitvaartplechtigheid en stond opgesteld naast de kist, omringd door bloemenkransen – waaronder ook één van Koning Filip. Nadien kreeg het schilderij een blijvende plaats in de oostelijke beuk van de Sint-Bertinuskerk te Poperinge.

Het schilderij draagt de inscriptie OBIIT (Latijn voor “hij is gestorven”), de sterfdatum en het wapenschild van de overledene. In het familiewapen van de d’Udekem’s zijn drie hamers verwerkt – verwijzend naar hun ridderlijke afkomst. Het rouwbord begeleidde Graaf Henri symbolisch tijdens zijn laatste reis naar het hiernamaals.

De familie heeft beslist om deze obiit te schenken aan de stad Poperinge, als blijvende herinnering aan Graaf Henri d’Udekem d’Acoz en zijn betekenis voor de streek. 

Ontwerp wapen d'Udekem d'Acoz olieverf schets 1schilderij studiefoto 1foto 2,  foto tijdens creatievideofoto in situfoto aanlegtekeninggrisaille onderschilderingkleurontwerpfoto tijdens de creatiedetailfotofoto afgewerkt schilderijkrantenartikelpresentatie,obiitfoto in situ kerk , detail tijdens creatienog een detail en foto in kunstatelier.

Atelier Kerat restaureert uniek werk van Georges D’Heedene in Wijnbergkerk Wevelgem

Een herstel met een persoonlijke betekenis!

In de Kerk Onbevlekt Hart van Maria te Wevelgem herstelde Atelier Kerat het kunstwerk ‘De Opstanding van Christus’ – de 15de statie uit de kruisweg van kunstenaar Georges D’Heedene (1909–1973).

Door waterinsijpeling was het werk ernstig beschadigd. Eerdere sporen van bluswater, roetaanslag en hitte getuigden bovendien van een brand in het verleden. De restauratie bracht niet enkel technisch vakmanschap met zich mee, maar ook een diepere, persoonlijke lading: Frederik Cnockaert werd in deze kerk gedoopt, gevormd én deed er zijn plechtige communie. Het werk mogen restaureren op deze plek is dan ook een bijzonder eerbetoon aan zijn roots.

Georges D’Heedene ontwikkelde voor deze kruisweg een unieke techniek: hij bracht plaaster aan op hout, sneed daarin zijn tekening uit en vulde die vervolgens opnieuw op met gekleurde plaaster. De reeks bestaat uit 15 staties, waarbij de kunstenaar bewust een extra – en zeldzame – scène toevoegde: de Opstanding. Het is net deze statie die de tand des tijds en het water niet had doorstaan.

Dankzij een zorgvuldige aanpak kon Atelier Kerat het werk terug in ere herstellen, en zo deze bijzondere kruisweg opnieuw laten stralen in het hart van de gemeenschap.

 Artikel statie 15. Foto na restauratie !  Artikel in streekgenoot, fotoartikel in zondagskrant , in kleurdetailfoto.pdf , HLN en art. site dheedene.  De restaurateur schreef zelf ook een tekst 'de kruisiging' over J. Gaeremijn in de Wevelgemse Sint-Hilariuskerk. Download hier het artikel.pdf. Trots op dit doek “De Lansstoot”. Het stelt Jezus Christus voor, die op het kruis een lans in lichaam gestoten krijgt. Het schilderij heeft een speciale betekenis voor mij als kind, omdat ik er veel als jonge kerkganger naar heb gekeken. Iedere zondag moest ik mee met mijn ouders naar de mis. Ik liep ook school in de gemeenteschool, vlak ernaast en regelmatig mochten we bij de pastoor te biecht gaan. De biechtstoel stond vlakbij dit schilderij. Artikel Laatste nieuws..

Restauratie van het portret van kanunnik Bruno Van Merris.

Stichter en bezieler van het Paulinenklooster in Poperinge!

In ons atelier mocht een bijzonder waardevol historisch portret herleven: dat van kanunnik Bruno Van Merris, geschilderd door P. De Witte in 1845.

Van Merris was een markante figuur binnen het bisdom Brugge. Na zijn ambt als pastoor-deken in Poperinge werd hij in 1853 verheven tot aartsdiaken. Hij overleed in 1859, maar zijn geest leeft voort in het klooster en de kapel van de zusters Paulinen, waarvan hij de stichter en bezieler was.

Het klooster kreeg in 1837 vorm in een eenvoudig huisje tegenover het huidige gebouw, destijds nog het café ‘’t Vogeltje’, gelegen nabij het kasteelpark De Lovie. Drie zusters namen er hun intrek. In 1841 keurde Mgr. Boussen de kloosterregel goed, en nog datzelfde jaar werd gestart met de bouw van een nieuw klooster en een schooltje. Volgens overlevering mocht Jules Van Merris de eerste steen leggen.

Het portret was zwaar vervuild, de vernislaag vergeeld en de omlijsting beschadigd. In ons atelier werd het schilderij zorgvuldig gereinigd en geretoucheerd, en kreeg ook het kader de nodige herstellingen om het geheel zijn waardigheid terug te geven.

Zo blijft het verhaal van Bruno Van Merris tastbaar en zichtbaar – een stukje religieus erfgoed dat we met eerbied en vakmanschap mochten bewaren.

 foto  

Restauratie van een icoon: De Slag der Gulden Sporen van Nicaise De Keyser.

Het iconische schilderij De Slag der Gulden Sporen van Nicaise De Keyser werd recent met de grootste zorg gerestaureerd door Kunstatelier Kerat, in opdracht van de Kortrijkse Musea.

Dit topstuk uit de 19de eeuw is niet zomaar een kunstwerk — het is een historisch symbool van de Vlaamse overwinning op de Franse onderdrukker in 1302. Een werk met een adembenemende geschiedenis én grote erfgoedwaarde. Het schilderij wordt vaak beschouwd als een visuele ‘geboorteakte’ van het Vlaams cultureel bewustzijn.

Na de presentatie van het werk in 1836 liet het diepe indruk na op Hendrik Conscience, die twee jaar later zijn beroemde roman De Leeuw van Vlaanderen schreef. Zijn boek droeg op zijn beurt sterk bij aan de ontwikkeling van een Vlaamse identiteit. Niet voor niets werd hij later "de man die zijn volk leerde lezen" genoemd.

Het was voor mij dan ook een grote eer om via de restauratie van dit kunstwerk mijn bescheiden bijdrage te mogen leveren aan de uitstraling en het behoud van dit uitzonderlijk waardevolle erfgoedstuk.

 Top artikel, Foto schilderij De Keyzer ,Wtv Focus,.eigen tekst pag-1-pag.2.pdf en pers "Battle of the Gouden Sporen" tekst.pdf 1 ,tekst pag.2tekst 3.pdftekst 4.pdftekst 5.pdf. Foto restaurateur.pdf en doc.pdf. Foto na restauratie.pdf

Restauratie van De Heilige Martinus – 18de-eeuws houten beeld.

In ons atelier restaureerden we recent een indrukwekkende 18de-eeuwse houten sculptuur van Sint-Martinus van Tours – een ruiter op zijn paard, afkomstig uit een privécollectie.

Het beeld was sterk vervuild en vertoonde ernstige schade. Essentiële attributen zoals het zwaard en de teugels waren verloren gegaan. Deze onderdelen werden zorgvuldig gereconstrueerd, losse fragmenten verlijmd, en de originele polychromie werd gereinigd, geretoucheerd en beschermd met een nieuwe vernislaag.

Volgens de legende deelde Sint-Maarten zijn mantel met een bedelaar aan de poort van Amiens. Hij bezat geen geld, maar sneed zijn mantel in twee om de helft aan de bedelaar te geven. Diezelfde nacht verscheen de bedelaar hem in een droom — als Christus zelf.

Sint-Maarten blijft zo, tot op vandaag, een krachtig symbool van solidariteit, naastenliefde en menselijkheid.
Een eer om dit erfgoedstuk zijn waardigheid terug te mogen geven.

Toestand voor herstelfoto toestand tijdens restauratiefoto detail tijdens ,foto detail bijgemaakt zwaard en eindresultaat.

Restauratie van een 17de-eeuws meesterwerk van Michiel van Mierevelt

Uit de collectie van de gouverneurswoning in Brugge

Onlangs kreeg ik de eer om te werken aan een uitzonderlijk familieportret uit de collectie van de ambtswoning van de gouverneur van West-Vlaanderen — een meesterwerk van niemand minder dan Michiel van Mierevelt, één van de meest toonaangevende portretschilders van de 17de eeuw.

De restauratie richtte zich op het verwijderen van sterk vergeelde vernis- en vuilafzettingen die het schilderij dof maakten. Na deze ingreep kwamen de oorspronkelijke levendige kleuren opnieuw tot hun recht, en herwon het portret zijn kracht en verfijning.

Het is telkens opnieuw bijzonder om op deze manier bij te dragen aan het behoud van ons waardevol cultureel erfgoed — in alle bescheidenheid, maar met veel toewijding.

Detailfoto1.pdf, detail  foto2.pdffoto3 tijdens restauratie.pdf , foto 4 en foto 5

Restauratie van de polychromie van Sint-Elooi.

17de-eeuws houten beeld uit de Sint-Rochuskerk in Kortrijk

Sint-Elooi is de patroonheilige van de geloofsgemeenschap binnen de dekenij van Kortrijk. Het 90 cm hoge beeld van deze heilige, afkomstig uit de Sint-Rochuskerk, dateert uit de 17de eeuw en werd volledig vervaardigd uit één massief blok eikenhout — een detail dat mooi zichtbaar blijft aan de achterzijde.

Doorheen de jaren had het beeld aanzienlijke schade opgelopen en was het sterk vervuild geraakt. In opdracht van de Pastorale Eenheid Emmaüs uit Kuurne werd het beeld grondig gerestaureerd. Atelier Van Overschelde nam het houtsnijwerk en de nieuwe staf voor zijn rekening, terwijl ikzelf de restauratie van de polychromie verzorgde. Na het verwijderen van de vergeelde vernislagen kwam de originele kleurenpracht opnieuw tot leven.

Deze restauratie toont hoe religieus erfgoed, mits zorgvuldige aandacht, bewaard en gekoesterd kan worden voor toekomstige generaties. Sint-Elooi blijft zo niet alleen een symbool voor metaalbewerkers, goudsmeden en slotenmakers, maar ook een beschermheilige tegen epidemieën — met blijvende betekenis, tot op vandaag.

Foto voortijdens detailfotofoto tijdens en foto na .pdf

Restauratie van neogotische kerstbeelden uit de Sint-Jansparochie in Kortrijk.

Frederik Cnockaert voert regelmatig gespecialiseerde restauraties uit in opdracht van erkende Vlaamse erfgoedinstellingen. Eén van zijn recente projecten betrof de restauratie van neogotische kerstbeelden uit de Sint-Jansparochie in Kortrijk (Sint-Jan-de-Doperkerk).

De beelden waren ernstig beschadigd door vandalisme en vroegen om een zorgvuldige behandeling. Dankzij een minutieuze restauratie konden ze in ere worden hersteld, met respect voor hun oorspronkelijke uitstraling en historische waarde.

De Sint-Jan-de-Doperkerk, gelegen in de wijk Sint-Jan, is een beschermd monument en werd ontworpen door architect Jules Coomans. De kerk kwam tot stand op initiatief van het Groeningecomité, dat op het terrein van het historische slagveld van de Guldensporenslag een nieuwe parochiekerk wilde bouwen. Oorspronkelijk was het plan om de kerk toe te wijden aan O.-L.-Vrouw van Groeninge, maar uiteindelijk werd gekozen voor Sint-Jan Baptist, als eerbetoon aan een verdwenen kapel in Kortrijk.

Dit project illustreert hoe waardevol erfgoed, zelfs na zware beschadiging, opnieuw kan gaan stralen door vakmanschap, zorg en toewijding.

Foto resultaat.

Restauratie van levensgroot soldatenportret door Flori Van Acker.

Met trots werkte ik aan de restauratie van een indrukwekkend levensgroot portret van een landschapsartillerieofficier (1914–1918), geschilderd door Flori Van Acker. Het werk maakt deel uit van de collectie van het Memorial Museum Passchendaele 1917 in Zonnebeke.

Dit unieke schilderij, jarenlang opgeslagen in de reserves van de Brugse Musea, was zwaar toegetakeld door de tand des tijds. Na decennia in een donkere kelder was het doek stoffig, de verflaag fragiel en de vernis vergeeld door oxidatie. Er waren afschilferingen, oude herstellingen van scheuren en zelfs schimmelvorming.

Tijdens de restauratie werden deze problemen grondig aangepakt: oude schade werd hersteld, de verflaag gestabiliseerd, de schimmel behandeld en het werk kreeg een nieuwe beschermlaag. Dankzij deze ingrepen kon dit bijzonder historisch portret in ere worden hersteld — een waardevolle bijdrage aan het levend houden van ons collectief geheugen.

Foto na.pdf,  zwartwit foto .pdf  , foto en detail foto in pdf

De gestolen slapende soldaat uit het retabel van de Sint-Martinuskerk in Zomergem.

Uit het monumentale retabel van de Sint-Martinuskerk te Zomergem (Lievegem) verdween op mysterieuze wijze een beeld van een slapende soldaat. De ontvreemding van dit unieke stukje erfgoed werd nooit opgehelderd en liet een opvallende leegte achter in het altaarstuk.

Om het historische ensemble te herstellen, besloot de kerkraad het beeld te laten reconstrueren. Op basis van archieffoto’s beeldhouwde houtkunstenaar Vanoverschelde een nieuwe versie van de soldaat. Na goedkeuring van het ontwerp in klei, werd het beeld minutieus gekapt in eikenhout.

De polychromie werd toevertrouwd aan Frederik Cnockaert, die het beeld kleurde in harmonie met de oorspronkelijke tinten van het retabel. Het altaarstuk zelf is een meesterwerk van Aloïs De Beule en uitgevoerd in hoogreliëf.

Het nieuwe beeld meet 41 cm lang en 17 cm breed, met een hoogte variërend van 42 tot 10 cm. Op aanvraag kan er een replica worden vervaardigd.

Dankzij deze reconstructie is het retabel opnieuw in zijn volle glorie te bewonderen — met respect voor het origineel én een subtiele knipoog naar de kracht van vakmanschap en herstel.

Foto 1foto 2, foto 3 foto 45.legende foto 6, foto 7 tijdens schilderenfoto-8 , foto 9Foto 10 detail na renovatie . en 11.eindresultaat.

Volledige restauratie van het kunstpatrimonium in de Sint-Lambertuskerk te Parike (Brakel)

In de prachtige Sint-Lambertuskerk van Parike kreeg het volledige kunstpatrimonium recent een nieuw leven, dankzij een grondige restauratie door Atelier Kerat.

Ons atelier stond in voor de conservatie en restauratie van alle schilderijen in deze beschermde kerk, waaronder het monumentale altaarstuk Onze-Lieve-Vrouw Ten Hemelopneming, een meesterwerk van Gaspar de Crayer (1584–1669), hofschilder van de aartshertogen en tijdgenoot van Rubens.

Deze waardevolle restauratie kon rekenen op de steun van het Agentschap Onroerend Erfgoed van de Vlaamse overheid. De werken gebeurden onder leiding van het gerenommeerde architectenbureau Bressers uit Gent, in samenwerking met de bevoegde erfgoeddiensten en het toenmalige VIOE.

Met veel zorg en eerbied voor het verleden werkten we aan de terugkeer van deze kunstwerken naar hun oorspronkelijke glans, zodat ze opnieuw hun plaats kunnen innemen in het liturgisch en cultureel hart van Parike.

Attest met proces verbaal van aanvaarding goede uitvoering der restauratie werken.  1/ Toestand voor restauratie 2/ Detail engel voor en na reiniging. 3/ restaurateur retoucherende  4/ De finishing touch  5/ Restaurateur aan het werk.. 6/ Sfeerfoto atelier en 7/ De craeyer na restauratie.

Restauratie van Christusbeeld uit de Heilig Hartkerk: herstel van arm en polychromie.

In de Heilig Hartkerk kregen we de eer om een historisch Christusbeeld te restaureren. Dit indrukwekkende werk, uitgevoerd in gemengde technieken waaronder zowel ongeglazuurde als geglazuurde keramiek, had aanzienlijke schade opgelopen, onder meer door vervuild bluswater. Een restauratie die geen sinecure was. Het beeld miste een arm en vertoonde ernstige kleurvervaging. We gingen aan de slag volgens ons vertrouwd principe: maximaal behoud van het originele materiaal en diep respect voor de sporen van tijd en gebruik. De conservatie primeerde, maar waar nodig werd ook zorgvuldig gerestaureerd.

De ontbrekende arm werd opnieuw opgebouwd en de bijhorende polychromie zorgvuldig aangebracht. Polychromeren – het veelkleurig beschilderen van beeldhouwwerken – is een kunstvorm die teruggaat tot de klassieke oudheid, en waarin ons atelier bijzonder veel expertise heeft opgebouwd.

Voor de kleuren werden minerale pigmenten en organische kleurstoffen gebruikt, gebonden met traditionele media zoals natuurlijke harsen, minerale bindmiddelen en proteïnen, afgestemd op de specifieke ondergrond. Ook bladgoudtechnieken, met hun verfijnde afwerkingen, behoren tot ons palet van mogelijkheden.

De vele breuken in het terracotta gedeelte werden zorgvuldig verlijmd. Lacunes en breuklijnen vulden we op en retoucheerden we met het oog op een homogeen en esthetisch geheel.

Een beeld dat ooit beschadigd in de schaduw stond, straalt vandaag opnieuw zijn oorspronkelijke kracht en symboliek uit.

Toestand voor en na.pdf  

Er werd aldaar ook een prachtig polychroom Mariabeeld hersteld. Maria houdt in de rechterhand een scepter, die haar waardigheid beklemtoont en die tevens de overwinning in de strijd tegen (de slang van) het kwaad symboliseert. Jezus houdt als ‘redder van de mensheid’ een wereldbol in de linkerhand, met een brede band rondom de evenaar, een gestileerde weergave van de oceaan die de continenten scheidt. De globe, bekroond met een kruisje, fungeert ook als rijksappel. Foto's volgen nog.

Restauratie van altaar, Maria-beeld en corpus in Dompierre-sur-Helpe (Frankrijk).

Voor de kerk van Saint Etton in Dompierre-sur-Helpe, een historisch pareltje uit de 12de eeuw, kreeg ons atelier de eer om een zwaar beschadigd linker zijaltaar, een beeld van Onze-Lieve-Vrouw en een corpus te restaureren. Dit huwelijksaltaar, opgedragen aan 'Onze-Lieve-Vrouw van de Rozenkrans', verkeerde in een bijzonder zorgwekkende staat. De vorige restauratie dateerde van meer dan 150 jaar geleden, en instortingsgevaar dreigde.

De volledige restauratie nam maar liefst zes jaar in beslag, maar het geduld werd beloond. Na afronding zegende priester Bonaventure het altaar opnieuw. De werken – goed voor een totaalbedrag van €82.396,10 incl. btw – werden voor 40% gesubsidieerd door de Franse Dienst voor Monumentenzorg. Niet zonder reden, want dit altaar is officieel erkend als uitzonderlijk erfgoed.

Het beeld van Maria kreeg haar originele kleurenpracht terug. Haar blauwe mantel – symbool voor trouw, standvastigheid en duurzaamheid – werd zorgvuldig gereinigd, geretoucheerd en afgewerkt met een beschermende waslaag. Zonder het beeld te herschilderen, slaagden we erin om de tinten te doen herleven in hun oorspronkelijke harmonie.

Dankzij minutieus onderzoek tot op de originele afwerkingslaag, konden we de authentieke charme en warme uitstraling van de polychromie herstellen. De kleuren versmelten opnieuw tot één geheel, en het altaar straalt vandaag weer als in zijn gloriejaren – een eerbetoon aan de kracht en schoonheid van religieus erfgoed.

Foto beeld restaurator @work. De 16 de eeuwse houten corpus werd ook gerestaureerd. foto restauratiefases houten christus. foto corpusrestauratie fotodetailfotototaal zicht detailfoto en foto na restauratie. Met de hout sculpteur vanoverschelde herstelden we het zijaltaar. (bewijs van goede uitvoering) Ziehier ook foto 1 , foto 2 , Foto 3 altaar voor restauratiede zegening na de renovatie werken , god de vadereindresultaat , de trotse restaurateurfoto maria beeld , inhuldiging en het artikel uit Franse krant

Replica van miraculeus Mariabeeld voor kapel van Kerselare (Edelare).

Voor de vernieuwde kapel van Kerselare kreeg Atelier Kerat de eer om een bijzondere replica te polychromeren van het miraculeuze beeld van Onze-Lieve-Vrouw-Onbevlekt. Dit gracieuze beeldhouwwerk, vervaardigd door atelier Vanoverschelde, toont Maria staand met haar kindje Jezus liefdevol in de armen, gewikkeld in een doek.

Het beeld straalt verfijning en mystiek uit: een ovaal, jeugdig gelaat met hoog gewelfd voorhoofd, elegant gevormde wenkbrauwen en een beheerste glimlach die doet denken aan de beroemde “Poupées de Malines”. De originele sculptuur is een laatgotisch meesterwerk dat ooit wellicht een plaats had in een besloten hofje of patriciërswoning, en wordt sinds eeuwen vereerd als een reliek van mirakuleuze kracht.

Volgens de overlevering werd het oorspronkelijke beeldje ooit in een kersenboom geplaatst, en sindsdien zijn er meerdere wonderen mee in verband gebracht. Tijdens een verwoestende brand bleef het originele beeld op miraculeuze wijze bewaard, enkel aangetast door roet en vocht. Uit eerbied voor dit uitzonderlijke erfgoed wordt het originele beeld enkel bij hoge uitzondering nog getoond aan het publiek.

Onze handgeschilderde replica, met respect voor de oorspronkelijke stijl en symboliek, kreeg een prominente plaats in de nieuwe kapel die verrees uit de as van het verleden. Het beeld is vandaag opnieuw een bron van devotie en verwondering, en houdt een eeuwenoude Mariaverering in leven – een tijdloos baken voor pelgrims van ver en nabij.

Zie fotofoto.pdfmijn tekst.pdftotaalfotoFoto van origineelpolychroom detail, studie, voorstelschets , detailfoto voor polychromering replica.pdf. en het resultaat.

Radio 2 op bezoek in ons atelier voor kunst en mysterie

 

Onlangs mochten we Radio 2-reporter Jolien verwelkomen in ons atelier. Als gepassioneerde "mysteriejager" is ze op zoek naar de waarheid achter een bijzonder verhaal uit de Eerste Wereldoorlog: de legende van schilderijen die door een Britse soldaat begraven zouden zijn in Ieper.

Voor haar onderzoek zocht ze een onafhankelijke en neutrale kunstexpert, en kwam zo terecht bij onze zaakvoerder en restaurateur Frederik Cnockaert.

Samen doken ze in de fascinerende vraag: Als die schilderijen ooit bovengehaald worden, in welke staat zouden ze dan verkeren? En vooral: Hoe kan je kunst, zelfs na zoveel jaren, opnieuw tot leven wekken?

Frederik gaf haar een inkijk in de wereld van restauratie en conservatie. Want elk kunstwerk – ook eentje dat jaren verborgen lag in de modder van de Westhoek – verdient een tweede adem, mits kennis, zorg en respect voor zijn geschiedenis.

Een boeiend stukje radio, waarin vakmanschap en mysterie elkaar ontmoeten.

Bekijk en beluister het fragment. en download hier mysterie bezoek aan Kerat.mp4

Restauratie van schilderij in de Sint-Martinuskerk van Ardooie.

Voor de Sint-Martinuskerk in Ardooie restaureerde Atelier Kerat een 19de-eeuws schilderij van L. van de Kerckhove: Onze-Lieve-Vrouw schenkt de rozenkrans aan Dominicus Guzman. Dit indrukwekkende doek toont alle klassieke symboliek van de heilige Dominicus: de hond met de fakkel, de wereldbol en de rozenkrans die hij uit de handen van Maria ontvangt.

Het werk was toe aan een grondige opfrissing. Vervuiling door kaarsvet, schimmelvorming, stofophoping en vergeelde vernis hadden het schilderij zijn helderheid en diepte ontnomen. Met veel zorg en respect voor de originele verflaag werden deze storende elementen verwijderd. De oorspronkelijke kleurenpracht en zeggingskracht kwamen opnieuw tot leven.

Dominicus Guzman – beter bekend als Sint-Dominicus – was de stichter van de Predikherenorde, beter gekend als de Dominicanen. Zijn streven naar “Veritas”, de zoektocht naar waarheid, vormt tot op vandaag het hart van deze orde. Dit schilderij draagt niet alleen religieuze symboliek in zich, maar ook een filosofisch appel tot oprechtheid en broederschap.

Dankzij deze restauratie blijft een stukje erfgoed levendig aanwezig in het hart van Ardooie.

Restaurator op de stelling.pdf 

Restauratie van het Sint-Barbara beeld – Kerk van Blaton.

Restauratie van het Sint-Barbara beeld – Kerk van Blaton

In de kerk van Blaton, deelgemeente van Bernissart, kreeg het kleurrijk gepolychromeerde beeld van de heilige Barbara zijn oude glans terug. Mijnwerkers en brandweerlieden – voor wie zij als patroonheilige een bijzondere betekenis draagt – waren aanwezig om de feestelijke terugkeer van het beeld te vieren.

Het beeld, vervaardigd uit plaaster, was zwaar beschadigd. De hand van de heilige Barbara was volledig afgebroken en lag in verschillende fragmenten uiteen. Met zorg en ambacht werden de brokstukken gereconstrueerd in gips, verlijmd, bijgewerkt en opnieuw gepolychromeerd in harmonie met de originele kleuren. De volledige polychromie werd gereinigd, geretoucheerd en beschermd met een duurzame vernislaag.

Barbara is een figuur met een bijzonder verhaal. Volgens de legende werd ze door haar vader opgesloten in een toren met twee ramen. Na haar bekering tot het christendom vroeg ze een derde raam, als eerbetoon aan de Heilige Drievuldigheid. Haar vader, woedend om haar geloof, liet haar folteren en onthoofdde haar. Op dat moment werd hij door de bliksem getroffen. Op het gerestaureerde beeld zien we haar met de toren, een zwaard en een palmtak – de klassieke symbolen van haar martelaarschap.

Sinte Barbara is niet alleen de beschermheilige van de brandweer en de ingenieurs, maar ook van allen die hun werk in gevaarlijke omstandigheden verrichten. Gelovigen bidden tot haar voor een veilige terugkeer, vooral bij werk ondergronds.

Met trots en toewijding dragen wij via deze restauratie bij aan het levend houden van dit erfgoed en de troost die het biedt aan velen.

Zie Barbara,  en foto tijdens restauratiefoto tijdens, detailfotototaalfoto tijdens herstellingde restauratiefasesfotoatelierbeeldin situ, detailfoto en het resultaat.

Op zoek naar een unieke groepsactiviteit?

Laat je betoveren door het magische verhaal achter bijzondere kunstobjecten, in een adembenemend decor vol charme en geschiedenis. Bezoek het kunstdomein Cnoc-art en ontdek de wereld van kunstrestauratie vanop de eerste rij.

Tijdens een gegidste rondgang krijg je een exclusieve blik achter de schermen van het atelier van restaurateur Frederik Cnockaert. Je ervaart hoe passie, vakmanschap en liefde voor schoonheid samenkomen in zijn unieke leef- en werkplek. Dit verborgen pareltje bevindt zich op een sprookjesachtig landgoed, omringd door kunstzinnige tuinarchitectuur, vijvers en fascinerende architecturale folies.

Duur van het bezoek: ca. 1 tot max. 2 uur
Bezoek op afspraak – ook mogelijk ’s avonds, in het weekend en op feestdagen
Prijs: €8,50 p.p. (incl. btw)
Minimumbedrag voor kleine groepen: €115 (incl. btw)

Beleef een onvergetelijke culturele ervaring in een omgeving waar schoonheid, rust en inspiratie samenkomen.

Pagina 1pag. 2 , Portret.pdf en  invitatie 

Restauratie van een topstuk uit de 16de eeuw voor het Maagdenhuis Museum.

Voor het Maagdenhuis Museum in Antwerpen restaureerden wij een bijzonder waardevol schilderij van de Zuid-Nederlandse meester Jacob de Backer. Dit indrukwekkende maniëristische werk toont het ontroerende Bijbelse tafereel waarin Jezus zegt: "Laat de kinderen bij mij komen, houd ze niet tegen, want het Koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij." (Marcus 10, 13-16).

De thematiek sluit nauw aan bij de historische missie van het Maagdenhuis, dat eeuwenlang instond voor de opvang en opvoeding van weesmeisjes.

Dit 16de-eeuwse schilderij is niet alleen inhoudelijk bijzonder, maar ook artistiek uniek: het is voor zover geweten het enige schilderij ter wereld waarop Christus is afgebeeld in een roze mantel – een opvallend kleurgebruik dat bijdraagt aan de emotionele kracht en zeldzaamheid van het werk.

Het schilderij maakt deel uit van de indrukwekkende kunstcollectie van het OCMW-Museum Antwerpen, waar ook werken van onder meer Peter Paul Rubens, Jacob Jordaens en Antoon van Dyck te bewonderen zijn.

Met respect voor de originele kleurpartijen en het subtiele lichtspel, werd het werk teruggebracht naar zijn oorspronkelijke glans. Een eer om aan zo’n historisch en spiritueel geladen meesterwerk te mogen bijdragen.

Detailfoto na restauratie 1, detailfoto 2 na restauratiedetail 3 en foto 4 met restaurateur.

De gestolen Maandag – decoratief schilderij voor Museum Ravenhof, Torhout

In opdracht van het Stadsmuseum Torhout creëerden we een nieuw decoratief schilderij als eerbetoon aan een lang verdwenen werk: 'De Maandag' uit de reeks van zeven wanddoeken in de Lodewijk XVI-zaal van Kasteel Ravenhof.

Het originele schilderij, dat vermoedelijk een medaillon met de Romeinse jachtgodin Diana voorstelde, is al meer dan een halve eeuw spoorloos. In de archieven bleef enkel een summiere beschrijving bewaard. Toch wilde de cel Erfgoed dit ontbrekende puzzelstuk opnieuw tot leven wekken, en zochten zij een restaurateur-schilder die het visuele verhaal opnieuw kon invullen.

In ons atelier ontwierpen we een nieuw werk in de geest van het verdwenen origineel: Diana werd afgebeeld met al haar klassieke attributen – een diadeem, boog, pijlkoker, maansikkel en haar trouwe windhond. Het doek werd geschilderd in tempera op grof doek, een techniek die de illusie wekt van een wandtapijt, volledig in harmonie met de zes bewaarde werken uit dezelfde reeks.

We voegden op subtiele wijze enkele speelse, hedendaagse elementen toe: een knipoog van Diana, een ekster in de hoek – kleine anekdotische details die het verhaal een frisse toets geven en tegelijk discreet aangeven dat het om een nieuw kunstwerk gaat.

De reconstructie draagt bij aan het levendige verhaal van ‘De Gestolen Maandag’, dat ondertussen een fascinerend hoofdstuk vormt in de rijke geschiedenis van Kasteel Ravenhof. Met deze toevoeging wordt het verhaal weer compleet en kan het publiek opnieuw genieten van een unieke reeks ‘wandtapijten’, elk gewijd aan een dag van de week – met Maandag als eerbetoon aan de mystiek van het gemis.

Sfeerfoto 1krantenartikeldetailfoto Diana interviewfilm iedereen beroemd. screenshot sfeerbeeldDiana foto-1foto-2mooi artikel  , detailfoto schilderij detail vogelTekst foto.pdfdetailfoto pdf., detail toorts en totaal sfeerfoto 

“Rijker Dan Je Denkt” op bezoek bij kunstrestaurateur Frederik Cnockaert.

Voor het televisieprogramma Rijker Dan Je Denkt kwam VTM langs in het atelier van gespecialiseerde kunstrestaurateur Frederik Cnockaert, met een bijzonder schilderij van Andreas Schelfhout. Het werk, een sfeervol winterlandschap met schaatsers, bleek door een overijverige voorouder lichtjes ‘aangepast’—een felgroene schaatser was er in een latere fase bijgeschilderd.

Die toevoeging strookte niet met de originele compositie, en had een invloed op de esthetische én marktwaarde van het schilderij.

Met zorg en precisie verwijderde Frederik de storende overschildering en voerde hij een grondige reiniging van het doek uit. Dat klinkt eenvoudig, maar vereist een feilloos aanvoelen van materialen, jarenlange ervaring en het perfecte moment waarop een oplosmiddel veilig zijn werk kan doen – zonder schade aan het originele verflagen.

Het resultaat? Het schilderij kreeg zijn oorspronkelijke harmonie terug, en de waarde werd aanzienlijk hersteld.

Een mooi voorbeeld van hoe vakmanschap, kennis en liefde voor kunst samenkomen in de wereld van de restauratie.

Verwondering  en  vervolg  , radio 1 audio  en wtv fragment , tuin foto 1 en Foto 2

Restauratie van een waardevolle 19de-eeuwse buste van Marie-Antoinette.

Een charmante, keramische buste van Marie-Antoinette, daterend uit het einde van de 19de eeuw, werd ernstig beschadigd na een val van haar sokkel. Ironisch genoeg raakte het hoofd van de Franse koningin—die ooit letterlijk onthoofd werd tijdens de Revolutie—nu voor een tweede keer “onthecht”.

Met uiterste zorg en geduld restaureerden we dit bijzondere werk. De complexe breuken aan het hoofd en de fijn gedrapeerde keramische plooien vroegen om een minutieuze aanpak. We maakten gebruik van aangepaste verlijmingstechnieken, vulden ontbrekende delen aan en voerden een subtiele retouche uit om de harmonie van het geheel te herstellen.

Onder een dikke laag stof en vergeelde vernis kwam na de reiniging het ware karakter van het beeld tevoorschijn: een hoogwaardig kunstwerk met een verfijnde afwerking en verrassend rijke expressie. De eigenaars, die het beeld bij ons binnenbrachten op aanraden van een collega-kenner, waren zichtbaar ontroerd toen ze het eindresultaat zagen.

Voor ons was het een eer om dit elegante erfgoedstuk te mogen verzorgen. Het is telkens weer bijzonder om kunst opnieuw tot leven te wekken en zo bij te dragen aan de bewaring van ons cultureel patrimonium.

Download hier foto beeld na de reconstructie en verlijming.pdf , foto voor en tijdens restauratiefotosfeerbeeld.pdf ,foto na en   foto in situ.

Restauratie van een schitterende Han-vaas in terracotta.

Onlangs mochten we een bijzonder waardevol stuk onder handen nemen: een handbeschilderde terracotta vaas uit de Han-dynastie (206 v.C. – 220 n.C.). Deze zeldzame pot, vervaardigd uit een delicate mengeling van klei en zand, draagt het stille getuigenis van een rijke en verfijnde cultuur die ruim twee millennia teruggaat in de tijd.

De vaas werd vergezeld van een TL-testcertificaat (thermoluminescentie-analyse) afkomstig van Oxford Authentication Ltd. en ondersteund door een kunstexpertise van het Kotalla Laboratorium. Beide bevestigen de authenticiteit en ouderdom van dit uitzonderlijk object, dat op circa 2.500 jaar oud wordt geschat.

De restauratie begon als een zorgvuldig puzzelwerk. Gelukkig waren alle scherven — dankzij de opmerkzaamheid van de poetsvrouw — veilig bewaard in een zak. Met geduld, kennis en fijne handen slaagden we erin om de vaas terug in haar oorspronkelijke elegantie te herstellen.

Vandaag straalt dit archeologische kleinood opnieuw, klaar om met bewondering doorgegeven te worden aan de volgende generaties. Het blijft telkens een eer om zulke tastbare fragmenten van onze gedeelde wereldgeschiedenis te mogen koesteren en bewaren.

Podcast op Radio 1 — De Goede Restaurateur

Een blik achter de schermen bij kunstatelier Kerat.

In deze aflevering van De Goede Restaurateur duiken we samen met Frederik Cnockaert in de fascinerende wereld van de kunstrestauratie. Frederik is niet zomaar een restaurateur — hij is een gepassioneerde vakman met meer dan dertig jaar ervaring. Zijn carrière begon in de kelders van het Museum voor Schone Kunsten in Gent (1990-1992), waarna hij onder meer werkte voor de Antwerpse en Brugse musea. Daar restaureerde hij meesterwerken van grote namen zoals René Magritte, Rubens, James Ensor, Renoir, Monet en Paul Delvaux.

Kunst restaureren vraagt meer dan een vaste hand en een goed oog. Het is een evenwichtsoefening tussen chemische kennis, technische beheersing en diepe eerbied voor het kunstwerk. Frederik vertelt hoe hij werkt met pigmenten, bindmiddelen en vernissen, en hoe hij met precisie oplosmiddelen mengt voor het reinigen van schilderijen.

Elke restauratie in atelier Kerat gebeurt met de grootste zorgvuldigheid en respect voor het originele werk. Minimale interventie, reversibiliteit en transparantie zijn de hoekstenen van hun aanpak. Zo blijft de authenticiteit van elk kunstwerk bewaard voor de toekomst. Elk project wordt nauwgezet gedocumenteerd met een restauratiedossier vol foto’s en toelichtingen.

Benieuwd naar enkele indrukwekkende verhalen uit de praktijk? Luister dan naar het boeiende audiofragment, waarin Frederik een unieke inkijk geeft in zijn werk, zijn passie en zijn visie op kunstbehoud. audio fragment radio 1.

Schilderijen en beelden in ere hersteld voor de Onze-Lieve-Vrouw-Ten-Hemel opneming kerk in Zutendaal.

In het schilderachtige Zutendaal, diep in het hart van Limburg, kreeg de charmante Onze-Lieve-Vrouw-Ten-Hemelopnemingkerk onlangs een nieuwe glans. Kerat bvba mocht met trots optreden als hoofdaannemer voor de restauratie van enkele van de waardevolste kunstwerken in de kerk.

Onder onze hoede werden diverse schilderijen, bas-reliëfs, en beeldhouwwerken — waaronder een bijzonder beeld van Onze-Lieve-Vrouw Onbevlekt Ontvangen en een indrukwekkend houten corpus van Christus aan het kruis — zorgvuldig gerestaureerd.

De werken werden uitgevoerd met respect voor het originele karakter en in overeenstemming met de hoogste normen van kunstrestauratie. Architect J. Roux, die het project leidde, sprak lovend over de aanpak en benadrukte dat de restauraties professioneel, prijsconform en correct zijn uitgevoerd.

Een stukje waardevol erfgoed werd in alle eer hersteld — zodat ook toekomstige generaties van deze sacrale schoonheid kunnen blijven genieten.

Ziehier pdf met attest van goede uitvoering. restaurateur werkt aan paus beelden Foto van gerestaureerd Christus beeld.pdf

Herrijzenis 'Christus' aan de Sint-Michielskerk. “Belangrijk stukje identiteit voor Veurne herrijst”

Na drie eeuwen van weer en wind, schimmel, houtrot én een vogelnest op het hoofd, was het beschermde en geklasseerde Christusbeeld dringend toe aan restauratie. Wat ooit een troostrijk symbool was, leek in zijn lamentabele toestand eerder klaar voor het containerpark dan voor de eredienst. En toch… onder de afbladderende verf en beschadigde delen schuilde nog steeds de ziel van een kunstwerk dat in de 18e eeuw met hart en ziel was gebeeldhouwd. Tijdens de eerste fase werden de oorspronkelijke verfresten met chirurgische precisie gefixeerd. Vervolgens startten de diepgaande herstellingen: van de zwaar aangetaste knieën, borst en heupen tot de verwoeste houtstructuur rond het hoofd. De schade door het vogelnest op Christus’ hoofd leek aanvankelijk bijna onherroepelijk, maar werd met geduld, liefde en vakkennis hersteld. “Dit Kruis is niet zomaar een kruis. Het is een stille getuige van onze geschiedenis, van geloof en verbondenheid met de plek. Herstelling met subsidie steun van het “agentschap Onroerend Erfgoed”. Voor de polychromie baseerden we ons op verfonderzoek, oude foto’s uit WO II en documentatie van vergelijkbare Christusbeelden in de regio. Zo bleven we trouw aan de authenticiteit van het kunstwerk. Na het restaureren werd het beeld opnieuw bevestigd aan zijn kruis, met zorgvuldig ontroeste smeedijzeren nagels. Vandaag hangt dit krachtig en ingetogen beeld opnieuw in de Sint-Michielskerk, een getuige van geloof, geschiedenis en ambacht, klaar om de volgende generaties te raken. Ik ben dankbaar dat ik met mijn werk kan bijdragen aan het behoud van ons waardevol erfgoed. Dit kruis brengt niet alleen hoop maar ook geluk. Foto voor restauratieCorpus tijdens restauratie, detail foto schadefotobeschrijving en foto na restauratie..

Kunst documentaire op VRT Televisie serie 'topservice' over de schilderijen restauraties van atelier kerat bv.

De kunst herstellingen van Frederik werden live gefilmd door een vurige ‘compagnon de route van Tv1. Gewapend met penselen, pigmenten en wattenstaafjes gaf Frederik demonstraties van zijn kunde..’ https://www.made-in.be/west-vlaanderen/top-west-vlamingen-schitteren-op-het-scherm/ ,  Link naar Tv- opname VRT-één , Deel 1, deel 2,  deel 3,  deel 4. Daarna kwam er een radio1 reportage, download hier een audio-fragment Kunst is mijn leven , het is de rode draad doorheen mijn hele leven..  goede vakman restaurateur , Musea . video fragment bezoek van bezoek aan het kunstatelier kerat. Restaureren is hard werken en een combinatie van onderzoek, analyse, vakkennis en  artistieke feeling. https://www.linkedin.com/pulse/primo-interview-met-frederik-cnockaert-frederik-cnockaert , Foto met Fre .pdf  foto Magritte.pdf

Op zoek naar een uniek en persoonlijk kunstwerk? Bestel een creatie op maat bij een Vlaamse kunstenaar!

Laat jezelf verwennen met een kunstwerk op maat, of verras je vrienden op een originele en onvergetelijke manier. Droom je van een replica van een onbetaalbaar meesterwerk, een authentiek portret of een volledig unieke creatie die helemaal bij jou past? Alles is mogelijk!

Frederik Cnockaert, meester in kunst en restauratie, maakt portretten in opdracht waarbij hij met verfijnde techniek en artistieke finesse de ziel en uitstraling van een persoon weet te vatten. Elk werk is doordrenkt met karakter en emotie — een blijvend eerbetoon aan schoonheid.

Elk kunstwerk wordt geleverd met een certificaat van echtheid.

Gun jezelf of iemand dierbaar een kunstwerk dat een leven lang blijft raken.

Schilderij Diana op maatschilderij portret wielrenner.pdfontwerpstudie.pdf ,studie IIaanlegtekeningtussenfasefoto.pdf , foto artist en eindresultaat

 

Restauratie van lijsten en vergulde kaders.

Ook beschadigde lijsten, omlijstingen en vergulde kaders nemen we deskundig onder handen. Een schilderij en zijn lijst vormen één visuele eenheid — daarom verdient ook de omlijsting de nodige zorg en aandacht.

We beschikken over jarenlange ervaring in het restaureren van lijsten, van eenvoudige profielen tot rijk versierde ornamentkaders. Bij elke restauratie streven we ernaar om het originele karakter van het kader zo goed mogelijk te herstellen.

De behandeling omvat doorgaans volgende stappen:

  • Voorzichtige reiniging met aangepaste producten

  • Herstel van beschadigingen, eventueel met moulures bij hoekrestauraties

  • Aanbrengen van slagmetaal of bladgoud

  • Inkleurwerk en patinering voor een authentieke afwerking

Zo brengen we elke lijst terug tot zijn oorspronkelijke uitstraling — in harmonie met het kunstwerk dat ze omkadert.

Download banner contact kerat.pdf

Atelier KERAT schildert voor wereldkampioen wielrennen.

In opdracht mocht Frederik Cnockaert een uniek schilderij creëren ter ere van een wereldkampioen wielrennen. Het resultaat: een krachtig en tegelijk speels portret van de triomferende renner, gezeten in zijn iconische regenboogtrui… op een steigerende witte schimmel.

De coureur wordt met een knipoog afgebeeld als een heldhaftige ruiter – een “legend on wheels” met een vleugje humor: van paard tot wheelie. Dit werk is een mix van klassiek vakmanschap en verbeeldingskracht, waarbij traditie en ironie elkaar vinden op het doek.

De kostprijs van dit originele schilderij, inclusief factuur en echtheidscertificaat, bedroeg €3700.

Ben je zelf geïnteresseerd in een kunstwerk op maat — rond een eigen idee, thema of binnen een specifiek budget? Dan kan een gelijkaardig werk volledig op jouw wensen worden afgestemd.

Zie powerpoint hier.voorbeeld , beginfasede eerste potlood schets ,resultaatdetail en resultaat.

KERAT bv. met Frederik Cnockaert als gastexpert in "Ter zake" Canvas.

Frederik Cnockaert, oprichter van KERAT, werd uitgenodigd als gastspreker in het nieuwsprogramma Terzake op VRT Canvas. In deze uitzending sprak hij gepassioneerd over het belang van het behoud en het zorgvuldig onderhoud van ons Vlaams kunsterfgoed.

Daarnaast bracht hij enkele gevoelige thema’s onder de aandacht, zoals het gebrek aan transparantie rond restauratiesubsidies en de structurele problemen binnen bepaalde erfgoeddiensten. Frederik hekelde de vriendjespolitiek die soms speelt bij het toewijzen van overheidsopdrachten en pleitte voor een eerlijker en toegankelijker systeem van prijsaanvragen en aanbestedingen.

Zijn oproep? Gelijke kansen voor alle vakmensen die met toewijding werken aan het behoud van ons gedeeld erfgoed.

Beluister audio fragment goede restaurateur  en fragment van Ter zake op vrt.

Unieke fine art op maat van Atelier Kerat.

Atelier Kerat creëert occasioneel unieke kunstwerken op maat, steeds met een ambachtelijke aanpak en een sterk inhoudelijk verhaal. We laten ons graag inspireren door grote meesters die we bewonderen — recent werkten we bijvoorbeeld een hommage uit aan Ensor en Magritte, in hun kenmerkende stijl.

Naast vrije studies maken we ook replica’s en reconstructies, telkens als éénmalige, hoogwaardige kunstwerken. Elk stuk is uniek, met oog voor detail en vervaardigd met exclusieve materialen.

Elk kunstwerk wordt geleverd met een certificaat van echtheid en factuur. Formaat, techniek en stijl worden steeds afgestemd op jouw wensen.

Wil je een persoonlijk kunstwerk laten maken met betekenis? We denken graag met je mee.

Ziehier het resultaat, download hier dit WTV nieuwsitem waarbij een voorbeeld van onze werkzaamheden die we uitvoerden voor het museum in het kasteel Ravenhofvoorbeeld creatie schilderij Godin Diana.pdfkunstwerk fre, kunstwerk en  voorbeeld kunst op maat.

Mariabeeld straalt opnieuw in de Lourdesgrot van het Vrijbos

Het gerestaureerde beeld van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes is terug op zijn vertrouwde plek in de Lourdesgrot in Houthulst. “Maria schittert opnieuw” — zoals de grot er in 1860 uitzag, zo straalt ook het devotiebeeld opnieuw in zijn oorspronkelijke glorie.

Het beeld, vervaardigd uit gebakken klei (terracotta), dateert van 1857 en is uitzonderlijk groot (97 cm) voor dit type. Door schimmelaantasting en brandstichting was de verflaag ernstig beschadigd en afgeschilferd. Tijdens de restauratie werden de oorspronkelijke kleuren zorgvuldig vrijgelegd, waaronder het karakteristieke oudroze roosje aan haar voeten.

Dit beeld, dat oorlogen, stormen en de tand des tijds doorstond, bezit een bijzondere historische én spirituele waarde. Vele bedevaarders getuigen van troost en zelfs wonderbaarlijke genezingen na hun bezoek aan deze Lourdesgrot, de oudste van België.

Notre-Dame de Lourdes leeft verder — als symbool van geloof, hoop en herstel.

Ziehier video 

Restauratie 17de-eeuwse houten beelden voor Veurne Boetprocessie. "Pontius Pilatus"

Voor de gerenommeerde Veurnse Boetprocessie mochten wij recent enkele waardevolle 17de-eeuwse houten beelden restaureren. Deze bijzondere processie, georganiseerd door de Sodaliteit van de Gekruisigde Zaligmaker, is officieel erkend als immaterieel werelderfgoed.

Het iconische calvariekruis, dat elk jaar tijdens deze indrukwekkende ommegang wordt meegedragen, maakt deel uit van een eeuwenoude traditie. In 1637 richtte broeder Jacob Clou van de Sint-Niklaasabdij de 'Sodaliteit van de Gekruisigde Zaligmaker' op, een broederschap van leken die jaarlijks een Vastenkruisweg moest organiseren. In 1644 namen de leden deel aan een processie, georganiseerd door de Veurnse Capucijnen, als smeekbede tegen pest en oorlog. Slechts twee jaar later, in 1646, groeide daaruit de allereerste Boetprocessie voort.

Gekleed in een ruwe bruine boetepij en met zware kruisen op de schouders trokken de boetelingen door de stad, een aangrijpend schouwspel van devotie en nederigheid. Rond 1700 werden de eerste 'beeldengroepen' toegevoegd — religieuze sculpturen die door de boetelingen werden meegedragen, begeleid door bezinningsteksten, de zogenaamde 'spraken'.

Vandaag de dag verbeeldt deze processie op indrukwekkende en levendige wijze zowel het Oude als het Nieuwe Testament. Het lijdensverhaal van Christus staat centraal, gedragen door honderden anonieme deelnemers in de geest van boetedoening.

Het was voor ons een eer om via deze restauratie bij te dragen aan het behoud van dit unieke religieuze erfgoed — een levende traditie die ook vandaag nog harten beroert.

Artikel nieuwsblad, .artikel hln. en foto detail.

Kunstatelier Kerat officieel erkend als ‘Ambachtelijk Atelier’.

Met trots mogen we aankondigen dat Kunstatelier Kerat de officiële certificatie heeft ontvangen als ‘Erkend Ambachtelijk Atelier’ – een erkenning toegekend door de FOD Economie, België.

Onze passie voor erfgoed en ons doorgedreven vakmanschap is ook bij de nationale en internationale pers niet onopgemerkt gebleven. Deze erkenning is een bekroning van jarenlange toewijding, kwaliteit en respect voor het artistiek en cultureel patrimonium.

Het kwaliteitslabel bevestigt onze continuïteit en inzet als ambachtelijke onderneming en onderstreept het vertrouwen dat klanten en instellingen al jaren in ons stellen.

We zijn dan ook bijzonder dankbaar voor dit officiële keurmerk – het motiveert ons om met nog meer zorg en liefde te blijven werken aan het behoud van waardevolle kunst.

“Wie het kleine niet (be)geert, is het grote niet weerd.”
(Ancien proverbe flamand)

Beluister hier het audio radio 1. en creatie schilderij DianaFocus film ambacht.  FLYER

Kunstatelier Kerat draagt bij aan restauratie van het kasteel d’Ursel.

In opdracht van de Provincie Antwerpen en ardicor nv. werkte Kunstatelier Kerat mee aan de restauratie van het kunstpatrimonium van het iconische kasteel d’Ursel in Hingene.

Een belangrijk onderdeel van onze bijdrage was het reconstrueren van de deels verdwenen decoratieve marmerschilderingen in ‘rouge royal’. De nog aanwezige marmerelementen werden zorgvuldig hersteld, terwijl de ontbrekende delen vakkundig werden gereconstrueerd met lichtechte, stabiele pigmenten gebonden in harsvernis.

De marmerimitaties aan de schouw en andere decoratieve restauraties werden in situ uitgevoerd, met aandacht voor de historische context, het esthetisch geheel en met respect voor het erfgoed.

Het was een eer om op deze unieke locatie bij te dragen aan het behoud en de uitstraling van dit uitzonderlijke Vlaamse kunstpatrimonium.

Download hier foto van de immitatie marmerschildering. pdf audio fragment mp4. foto. en eindfoto.

Restauratie van het portret van Frans I Stefan, Keizer van het Heilige Roomse Rijk.

Een bijzonder mooie overheidsopdracht werd ons recent toevertrouwd door het Stadhuis van Blankenberge: de restauratie van een historisch portret van Frans I Stefan, Keizer van het Heilige Roomse Rijk.

Het schilderij had aanzienlijke schade opgelopen door een acute daklekkage, wat leidde tot vochtinfiltratie en een verstoord binnenklimaat. Door de samenstelling van het schilderij — opgebouwd uit verschillende materialen — ontstonden uiteenlopende schadebeelden. Het doek vervormde, de verflagen kwamen los, en er traden verkleuringen, schimmelvorming en verfverlies op.

De wisselende luchtvochtigheid en de aanwezigheid van wateraflopers zorgden voor spanningsverschillen tussen de drager (het doek) en de daarop aangebrachte grondlaag, verf en vernis. De meer flexibele vezels van het doek gingen uitzetten en krimpen, terwijl de stijvere verf- en vernislagen deze beweging niet volgden, wat resulteerde in hechtingsproblemen en schade.

Dankzij een grondige analyse en een zorgvuldige restauratie kon het kunstwerk in ere worden hersteld, met respect voor de originele lagen en materialen. We zijn trots dat we konden bijdragen aan het behoud van dit cultureel waardevolle erfgoed.

Krantartikel.en foto.

Ontdek het verhaal achter de restauratie van een eeuwenoud Mariabeeld uit de kerk van Onze-Lieve-Vrouw te Wihéries.

Het beeld verkeerde in slechte staat: barsten, loszittende verf, schilferende overschilderingen en een instabiele sokkel maakten een grondige restauratie noodzakelijk. Na een zorgvuldige reiniging werden de oorspronkelijke verflagen opnieuw zichtbaar.

In overleg met de opdrachtgever en het atelier Vanoverscheld werd beslist om de storende beschadigingen te herstellen, de slecht hechtende verf te fixeren en gerichte retouches uit te voeren, zonder de authentieke uitstraling van het beeld aan te tasten. De sokkel, het gelaat, de handen en voeten werden subtiel bijgekleurd en gepatineerd voor een harmonieuze en respectvolle afwerking.

Ooit een processiebeeld, herwint dit Mariabeeld nu zijn vroegere glorie. Met veel geduld en eerbied voor de originele polychromie werden de hemelsblauwe mantel, de gezonde blos op de wangen en de fijn geschilderde haardos opnieuw tot leven gebracht.

Elke ingreep gebeurde volgens het principe van omkeerbaarheid: nieuwe kleuren werden uitsluitend aangebracht op een beschermende vernislaag, zodat het originele werk intact blijft. Dankzij vakmanschap en passie kan dit unieke erfgoed opnieuw door toekomstige generaties bewonderd worden. foto

“Restaureren is niet alleen techniek, het is het kunstwerk opnieuw laten ademen. Tijdens het proces komt het hele verhaal achter het beeld weer tot leven.”
— Frederik Cnockaert

Boek een unieke rondleiding op een eclectisch kunstdomein in Wervik!

Neem een kijkje achter de schermen van écht vakmanschap!
Ben je benieuwd naar wat er allemaal schuilgaat achter een kunstwerk? Kom het zelf ontdekken tijdens een boeiende en gezellige rondleiding in ons restauratieatelier Kerat bv.

In het hart van Wervik, op een steenworp van het centrum, opent kunstrestaurateur Frederik Cnockaert de deuren van zijn atelier voor een leerrijke ontdekkingstocht. Je krijgt er een inkijk in de wereld van de restauratie en conservatie van schilderijen, beelden, (vergulde) lijsten en polychrome sculpturen.

Wat mag je verwachten?

  • Uitleg over lopende en afgewerkte restauratieprojecten

  • Demonstraties en verhalen recht uit het atelier

  • Een inspirerende setting vol kunst, passie en ambacht

  • Een warm onthaal in een uniek, eclectisch kunstdomein

Heb je zelf een kunstwerk, beeld, schilderij of omlijsting dat toe is aan een opfrissing? Breng het gerust mee! We bekijken samen de mogelijkheden en geven vrijblijvend advies. Want een vakkundige restauratie geeft niet alleen nieuw leven aan een kunstwerk, maar verhoogt ook z’n waarde.

Bezoek mogelijk op afspraak, ook in het weekend of ’s avonds.
Hoogweg 42, Wervik

Reserveer jouw rondleiding vandaag nog en beleef kunst van héél dichtbij.